torsdag den 1. september 2011

Langtidshævet brød med hævetrick

Hvis nogen så Morgentv for nogle uger siden, så I sikkert min bagehelt Max fra kvalimad.dk.
Her fortalte han om mit all time favourite brød! Jeg fandt Max' opskrift for lang tid siden, og er blevet fan af hans specielle bageteknik, hvor man bruger en gryde til at bage brødet inde i ovnen. Det giver et super godt resultat, selvom det lyder lidt sjovt.

Jeg fik en pludselig lyst til at bage brød den anden dag, og tænkte at et godt langtidshævet brød måtte være på sin plads. Det holder lang tid og ser så flot ud! :)

Opskriften er i øvrigt inspireret kraftigt af Max fra Kvalimad. Se hans opskrift og trin for trin-guide til bagning i gryde. Jeg glemte selvfølgelig at tage billeder af processen, så I må nøjes med det endelige resultat.

Ingredienser:
625 gram mel
1/2 l vand
2 tsk salt
En lille klat gær (på størrelse med din lillefingernegl)
Evt. fyld (Smuldret feta, hakkede oliven, rosmarin, soltørrede tomater eller find selv på noget andet godt!)

Fremgangsmåde:

Dagen/aftenen før 
Du skal starte på brødet ca. 12 timer før du skal spise det. Jeg lavede mit fredag om aftenen og bagte det lørdag om morgenen, da det havde hævet 12 timer.

1. Først rører du den lille klat gær ud i vandet i en stor skål. 
2. Bland salt og mel i vandet, til alt melet er vådt. Der er ingen grund til at ælte, da den lange hævetid gør alt "æltearbejdet" for dig. Her hælder du også evt. fyld i dejen.

Nu skal dejen hæve natten over. Bare stil den på køkkenbordet i skålen overdækket med et viskestykke. 

På dagen
3. Næste morgen hælder du dejen ud på bordet (husk godt med mel på bordpladen!), og folder den let sammen. (Hvis du vil se en video af "foldearbejdet" kan du kigge på kvalimad.dk) Læg den i en skål og lad den hæve ca. 2 timer igen. Det er meningen at dejen skal være meget lind nærmest flydende i det.

4. Tænd ovnen på 250*. Kom en gryde i ovnen. Dejen skal kunne fylde gryden halvt op - vurdér selv størrelsen.

5. Efter de to timers hævetid, hældes dejen i den nu opvarmede gryde. (Det er vigtigt at den er meget varm, da dette gør at brødet ikke bager fast i gryden.) Sæt gryden med dejen i ovnen i ca. 30 min. Gryden skal have låg på, da dette holder dampen inde, og gør at brødet hæver flot op!

Sådan ser brødet ud, efter de første 30 min. i ovnen.






















6. Når de 30 min. er gået, tager du låget af, og bager brødet færdigt ved 230* uden låg.


Når brødet er færdigt tages det ud af ovnen og hviler ca. 20 min. før det spises med stor fornøjelse!

Det færdige brød.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar