onsdag den 1. februar 2012

Lemon Curd Opskrift

Lemon curd er en slags smørcreme med citronsmag. Den har konsistens som marmelade, men i denne version kommer jeg Maizena i, så den stivner, fordi jeg har brugt den til at fylde en kage. Vil du gerne have en mindre fast version, kan jeg anbefale denne opskrift fra en af de bedste dessertbloggere! Opskriften er på norsk, men den kan godt læses. :)

Her kommer min version...

Fast Lemon Curd
Ingredienser:

3,5 dl. mælk
230 g. sukker
50 g. Maizena
80 g. smør
Ca. 1,5-2 dl. friskpresset citronsaft (saft fra ca. 3-4 citroner)
2 spsk. Revet citronskal (husk øko-citroner, så du ikke får pesticider indenbords)
7 æggeblommer


Fremgangsmåde:
1. Hæld sukker og 2/3 af mælken i en gryde og pisk til sukkeret er opløst
2. Bland resten af mælken med Maizena og udrør klumperne
3. Kog mælke/sukkerblandingen op og tilsæt mælk/Maizena under omrøring
4. Tilsæt smørret i terninger og lad det smelte lidt (under omrøring)
5. Tilsæt æggeblommer og pisk dem godt ud
6. Tilsæt citronsaft og -skal og rør blandingen sammen i omkring 10 min. med et piskeris (så koger du smagen af Maizena væk og citronsmagen bliver mere kraftig)

Nu kan din hjemmelavede Lemon Curd hældes på små skoldede patentglas eller fyldes i en kage, som jeg har gjort på billedet herunder.

Chokoladekage fyldt med hjemmelavet Lemon Curd

Ingen kommentarer:

Send en kommentar