torsdag den 16. februar 2012

Chokolade-drømmekage

Chokoladekage er en god ting. Drømmekage er en god ting.
Chokolade-drømmekage er en virkelig god ting!

Jeg bagte denne kage til kontoret - de havde ikke fået guf i lang tid.

Ingredienser
Kage:
4 æg
4 dl. sukker
5 dl. mel
4 spsk. kakao
4 tsk. vanillesukker
4 tsk. bagepulver
2 dl. mælk
250 gr. smeltet smør   

Fyld:
180 gr. smør
1 dl. stærk kaffe  f.eks. Nescafé instant som jeg altid bruger
5 spsk. kakao
5 dl. flormelis
6 dl. kokosmel       
Alle mål til fyldet er vejledende. Jeg sjusser mig altid frem til målene og kigger på fyldet for at vurdere hvornår konsistensen er god.

Fremgangsmåde:
Æg og sukker piskes skummende
Mel, kakao, vanilje og bagepulver sies sammen og tilsættes med en gummispatel
Smeltet smør og mælk tilsættes ligeledes og røres sammen med gummispatelen

Dejen fyldes i en lille bradepande, min er ca. 15 x 30 cm.
Bages ved 180 grader i ca. 30-35 min.

Glasuren laves ved at blande alle ingredienserne i en gryde og langsomt opvarme det hele. Fyldet skal koge og have en tyk men ikke tør konsistens. Næsten som tyktflydende lava eller tyk karamel.

Når kagen har bagt ca. 30 min tages den ud og det varme fyld hældes over. Nu bages kagen ca. 5 min. med fyldet ovenpå. Herefter afkøles den og spises til en god kop kaffe :-)

Lige ud af ovnen. Klar til at blive pakket til afgang på cykel!

Klar til at blive serveret for kollegaerne

Ingen kommentarer:

Send en kommentar