søndag den 29. januar 2012

Trøffel/chokoladekage opskrift

Så kommer trøffelkage-opskriften, sådan som jeg bagte den. Jeg fandt opskriften på Familie Journalens hjemmeside, men ændrede lidt i den.

Ingredienser til bunden:
1 pakke chokoladekager (se billede)
50 g. smeltet smør

Jeg brugte disse småkager til bunden. Andre kan sikkert også bruges - eksperimentér! :)


Ingredienser til kagen:
250 g. mørk chokolade (jeg brugte Marabou)
60 g. smør
2 æggeblommer
2 æggehvider
1 dl. piskefløde
70 g. sukker
Vaniljesukker


Fremgangsmåde:
1. Knus kiksene og bland med det smeltede smør

2. Fordel blandingen i en springform - det behøver ikke dække hele bunden da det smelter og flyder ud i ovnen. Beklæd bunden af springformen med tilklippet bagepapir, så er det lettere at få flyttet kagen efter bagning.

3. Stil bunden i ovnen ved 250 grader ca. 5 min.

Sådan ser bunden ud, når den kommer ud af ovnen


Kagedej:
1. Skru ovnen ned på 180 grader

2. Smør og chokolade smeltes over vandbad
Der går ca. 5 min. før massen er helt smeltet

3. Pisk æggeblommer, æggehvider, fløde, sukker og vaniljesukker i en skål

4. Afkøl smør/chokolade-blandingen til den er lillefingervarm


5. Bland forsigtigt massen i æggeblandingen til det er ensartet i farven

Her blander jeg forsigtigt æg- og chokoladeblandingen med en gummispatel
6. Hæld dejen over bunden (som skal være afkølet på dette tidspunkt) og sæt kagen i ovnen ca. 30 min. ved 180 grader.

Her er kagen klar til at komme i ovnen!


Når du tager kagen ud vil den stadig blævre lidt, ligesom når du bager brownies. Det skal den gøre!
Nu afkøler du den i køleren natten over. Køleskabet gør at kagen bliver fast og snasket og til at skære ud. Den smager ikke som en almindelig chokoladekage, men mere over i en chokoladebudding forklædt som kage.

Jeg serverede kagen med flødeskum og et lille hindbær. Jeg tror også hindbærcoulis eller vaniljeis ville være et lækkert match!

For at gøre kagen lidt mere spændende udstak jeg stykkerne i cirkler med en udstikker jeg fik i julegave - synes det så lidt sødt ud :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar