tirsdag den 17. januar 2012

Post-julemad

Pyha! Er jeg den eneste der har fået lidt for meget tung mad i julen? Jeg går kold tyrker og laver let mad hele januar... Og ingen kage! Jeg mener det (næsten)

Her kommer en lille samling af hvad januar har budt på af aftensmad.

Persillesalat med feta og avocado.

Du skal bruge: Tomater, persille, feta, avocado, rød peber, citronsaft, olivenolie, salt og hvid balsamico

Hak alle grøntsager i tern, smuldr feta i salaten og vend med en dressing af 1 spsk olie, 1 spsk hvid balsamico og en smule citronsaft og salt.

En super lækker og meget let salat
 Til salaten fik vi kyllingedeller med rød pesto og hvidløg.

Du skal bruge: Hakket kyllingekød, to spsk rød pesto, 2 hakkede løg, 3 fed hvidløg, havregryn (eller rugmel), 1 æg, feta og evt. rød peber i meget små tern.

Miks kyllingekødet i en skål sammen med æg, en lille håndfuld havregryn, salt og peber, 3 ed presset hvidløg, hakket løg, smuldret feta og pesto. Du kan også tilsætte fx revet gulerod, rød peber i små tern, revet squash, eller andre lækre grøntsager.
når farsen er rørt godt sammen (brug en håndmixer med kødkroge med mindre du gerne vil træne arme) formes små deller der bages i ovnen ca. 15-20 min. ved 200 grader. Skær en over for at tjekke at de er gennemstegt.

Når du bager frikadeller i ovnen kan du slipe for både stegefedt og alt arbejdet med at skulle forme dem løbende og vende dem på panden. Bare ind i ovnen med en bradepande og så kan du læse avisen eller lave salaten i fred og ro.

Kyllingedeller lige ud af ovnen





Herunder er min hjemmelavede grøntsagslasagne.
Vælg dine ynglingsgrøntsager. jeg har brugt rød og gul peber, squash, gulerødder, rødløg og champignon. Rist dem af på en pande med lidt olivenolie og tilsæt en dåse hakkede tomater og evt. lidt væde. Krydr med oregano, salt og peber. Jeg tilsatte også hvidløg i sovsen.
Nu lægges grøntsagssovsen i lag med fuldkornslasagneplader. Start med et lag sovs, herefter lidt smuldret feta og/eller revet mozzarella og et lag plader. Læg så mange lag du har lyst til og afslut med et lag sovs og revet ost. Bages ca 20 min. i ovnen ved 200 grader. Lad hvile ca. 15 min. før servering.

Før lasagnen kommer i ovnen


Bagt og klar til spisning!
Nudler er måske ikke verdens sundeste, men det smager altså dejligt med grøntsager! Herunder er min chiliret med broccoli og kyllingeboller.
Til kyllingeboller blander du hakket kyllingekød med 1 finthakket chili, 3 fed presset hvidløg, salt og peber. Form til små kødboller og bag i ovnen ca 15. min. eller til de er gennemstegt.

Kog nudler efter anvisningen på pakken. Imens lynsteges broccoli, løg og squash i olivenolie, og nudlerne tilsættes sammen med 1 finthakket chili. Steg nudlerne lidt og tilsæt herefter ca. 1 dl. sød chilisovs (den på glasflaske er ret god) og en god sjat soya. Varm igennem og servér med kyllingekødboller.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar