tirsdag den 30. august 2011

Cheesecake på den nemme måde!

Jeg er en stor fan af cheesecake. Jeg er også en stor fan af kager, der kan laves hurtigt (Læs: Nydes hurtigt) Derfor er denne opskrift på hurtig cheesecake lige noget for mig.

Ideen er at lave små "kugler" af cheesecake, som man kan servere, som de er, eller med fx is, frugt, chokolade eller andet godt til. Prøv også at give dem i gave i en lille fin pose med sløjfe.
Opskriften har jeg fundet i Irmas app til iPhone. Den kan anbefales! Der er mange gode opskrifter, og en ret smart huskeseddel, så man får det hele med hjem. Se Irmas app til iPhone her.

Blueberry Cheesecake i miniformat
Ingredienser:
  • 100 g hvid chokolade (jeg bruger overtrækschokolade fra Odense)
  • 125 g Mascarpone
  • Evt. lidt vanilje
  • 1 dl friske blåbær (eller andre bær)
  • Ca. 6 Bastognekiks (Der kan også bruges Digestive, Ingefærkiks eller andre kiks)

Fremgangsmåde:
1. Smelt den hvide chokolade (Jeg bruger mikroovnen - det synes jeg er lettest)

2. Når chokoladen er kølet lidt af tilsættes mascarpone, og der røres grundigt. Det er vigtigt at massen er helt glat og uden klumper. Tilsæt evt. vaniljekorn.

3. Vend forsigtigt blåbær i. Sørg for at alle bær er godt fordelt, så de ikke klumper. Massen skal nu stå ca. 1 time i køleskabet.

4. Hæld kiksene i en frysepose og bind en knude. Fold et viskestykke omkring posen og knus kiksene med en kagerulle. Kiksene skal gerne være helt smuldrede.

5. Tag massen ud af køleskabet, rul små kugler og tril dem i kiksekrummerne. (Det kan godt være en udfordring at få kuglerne helt runde. Jeg har bestemt mig for, at det bare er charmerende at få en halvrund cheesecake-kugle. Basta.)

6. Opbevar kuglerne i køleskab indtil umiddelbart før de skal spises. Pas på, der kan godt forsvinde et par kugler, på mystisk vis, i løbet af sådan en dag i køleskabet.

Her har jeg rullet kuglerne i bastognekiks. 
Prøv også andre lækre kiks.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar